Word fit met luchtacrobatiek

Tot voor kort, om luchtacrobatiek te leren, moest je geboren worden in een circusfamilie, naar een professionele circusschool gaan of letterlijk het hazenpad kiezen met een stel reizende acrobaten. Maar tegenwoordig zijn recreatieve lessen luchtacrobatiek beschikbaar in steeds meer steden wereldwijd. Als je niet weet wat het is, dan ontdek je al snel dat het heel leuk en een geweldige workout is, vooral als je geen sportschoolfanaat bent. Alleen maar omdat we dit uit de weg willen ruimen: luchtacrobatiek klinkt misschien ongelooflijk simpel, maar dat is het niet. Het is niet het soort training dat je kunt leren van een youtube-video, zelfs niet als je eerdere ervaring hebt met gymnastiek of dansen. Klaar om het toch te proberen? Wij raden Kelly de Vos als je persoonlijke trainer aan. En zelfs al heb je geen interesse om het te leren, je kunt Kelly ook inhuren voor je evenementen. Meer informatie vind je op haar website kellydevos.net.

Wat is luchtacrobatiek en welke activiteiten omvat het?

Luchtacrobatiek is acrobatische bewegingen uitgevoerd in de lucht met behulp van gespecialiseerde appa-ratus zoals luchtzijdezijde, touw, riemen, wieg (een soort stoel gebruikt voor het vangen) of luchtbeugel. Het bekendste apparaat in luchtacrobatiek is waarschijnlijk de trapeze. Ook hier zijn er een paar verschillende varianten: statische trapeze, waarbij een of meer mensen bewegen op en rond de hangende trapeze, slingerende trapeze waarin de trapeze wordt gebruikt als een schommel, die de bewegingen snelheid geven, of vliegende trapeze, waarbij verschillende mensen worden gegooid en tussen meerdere trapezes en vangers vliegen. Hier zullen de artiesten verschillende rollen of specialisaties hebben: de zogenaamde vliegers worden gegooid en opgevangen, degenen die ze vangen worden terecht vangers genoemd. Aerial acrobatics omvat dus redelijk wat activiteiten. Het verwijst naar fysieke disciplines waarbij hangende apparaten worden gebruikt. Enkele van de meest voorkomende zijn lange stroken stof, een hoepel, een trapeze (statisch, swingend, vliegend en danstrapeze), touw (ook corde lisse genoemd), riemen, lussen, stroppen, hangmatten en een verscheidenheid aan andere apparaten in alle soorten en maten. Lessen luchtacrobatiek kunnen verschillende benaderingen hebben, afhankelijk van de achtergrond, interesse en training van de school en de instructeur. Enkele van de meer gebruikelijke benaderingen van aerial acrobatics worden gezien vanuit een circusperspectief, een dansperspectief, een yogaperspectief, een therapeutisch perspectief of een hybride benadering. Hoewel er veel cross-over is tussen de verschillende benaderingen, zijn er enkele bepalende kenmerken die ze van elkaar onderscheiden.

Gezondheidsvoordelen

Als je denkt dat luchtacrobatiek enkel een geweldige manier is om plezier te hebben en nieuwe vaardigheden te leren, denk dan opnieuw. Het biedt ook een aantal gezondheidsvoordelen. Alles van je fysieke kracht tot je figuur en je humeur kan worden verbeterd door regelmatig deel te nemen aan lessen luchtacrobatiek. Lichaamsbeweging is een geweldige stimulans voor de geestelijke gezondheid en aerial acrobatics is in staat om je ver daarboven te brengen. Voornamelijk door de meer traditionele vormen van dit soort lichaamsbeweging . Yoga staat bekend om haar vermogen om gevoelens van kalmte tot stand te brengen en dit is niet anders in haar aerial acrobatics. In yoga is het verkrijgen van kalmte deels te danken aan ademhalingsoefeningen, meditatie en spierontspanning, maar ook aan de chemische veranderingen die in het lichaam teweeg worden gebracht. Enerzijds zullen de niveaus van de hormonen epinephrine, norepinephrine en dopamine die geassocieerd worden met stress of opwinding, verlagen. Anderzijds stijgt het niveau van het slaapinducerende hormoon oxytocine, dat verantwoordelijk is voor de bemoedigende gevoelens van ontspanning. Hieronder bespreken we kort wat je lichaam kan winnen door deel te nemen aan luchtacrobatiek.

  • Verbetering van lichamelijke gesteldheid
  • Meer fysieke kracht
  • Het houdt je gewicht in balans
  • Verbetering van de mentale gezondheid